Blis op tablet

Merlin van Rie

Bedenker van dé code voor compassie in communicatie!

Getiteld: Blis®

Om écht contact te maken met de ander

Om succesvol om te gaan met tegenspraak en klantbezwaren

Merlin van Rie
Ga toch blissen, man!

Mijn drijfveren

Ik heb me altijd de bemiddelaar gevoeld tussen mijn ouders. Ze hielden van elkaar, maar konden elkaar ook overtuigend niet uitstaan. Na een avond vol woorden over en weer, ging mijn vader de volgende dag 'gewoon' naar z'n werk. En na school was ik op mijn beurt de praatpaal van mijn moeder. Luisteren naar haar verhaal en dan op zoek naar wat mijn ouders nog bond. Gelukkig iedere keer weer best veel, maar de emoties van dat moment moesten altijd "geholpen" worden van boosheid en giftigheid naar compassie voor de ander, compassie voor elkaar.


En dat is waar ik telkens op uit kom als mij gevraagd wordt: 'En waarom heb je specifiek voor dit specialisme, deze niche, gekozen?' Het lastige gedrag van mensen en hun weerstand-ergens-tegen is me heel erg gaan boeien. Want feitelijk voel ik me helemaal geen held in het aangaan van conflicten. Net als heel veel anderen ben ik bij voorkeur conflict mijdend. Maar soms móet je de confrontatie aan gaan.


En om mezelf hierin te helpen, heb ik een methode bedacht om in dergelijke situaties 'rechtop te blijven staan'. En ik ben die gaan delen, toen een klant de vraag stelde om zijn verkopers te leren omgaan met klantbezwaren. Nou, ik was al gepokt en gemazeld in het trainingsvak en heb ik dat wat ik tot dan al deed, omgezet in een methode die altijd werkt:

- én effectief is.

- én altijd goed gaat; fouten bestaat niet!

- én naast een afkorting ook een wérkwoord is, dus ook makkelijk te gebruiken in leiderschap

- én waarin je alleen hoeft áán te leren en NIETS hoeft áf te leren.


Hoe mooi is het na een training om deelnemers van conflictmijdend ter plekke veranderd te zien in compassievolle gesprekspartners met zelfvertrouwen om iedere vorm van weerstand om te zetten in kansen. 


Mijn methode Blis® gebruiken in oa.: 

- Commercie (omgaan met bezwaren, vragen om de order)

- Managementvaardigheden (omgaan met weerstand, tot overeenstemming komen)

- Teamsamenwerking (elkaar leren begrijpen in samenwerking en die te verbeteren)

- Coachingsgesprekken (herkennen gedragspatronen, coachen met compassie)

- Medische branche (patiëntgesprekken, omgaan met weerstand en (patiënt-)tegenslag)

- Advocatuur (oa. bij bovenmatig assertieve, veeleisende cliënten)

- Et cetera

- 'Gewoon' te gebruiken in het dagelijkse leven om contact tot écht contact te verheffen!


Gun je jezelf en de medewerkers méér zelfvertrouwen en Compassie in Communicatie?

Neem dan contact op met me: contact@merlinvanrie.nl of bel me: 06 30 474 408

Wat dóet tegenspraak?

Veel mensen worden direct onzeker zodra zij op weerstand stuiten; op bezwaren, tegenwerpingen, weerstand... gééf het een naam. Zij voelen angst opkomen of gaan uitverdedigen.

Sterker nog: om beter voorbereid te zijn op tegenspraak gaan zij zich vooraf al op een bepaalde manier opstellen. Om de angst te verbergen. Het gevolg is dat het contact niet eens tot stand komt. 

Dat was ook bij Experian het geval. Zij leerden mijn methode om met tegenspraak om te gaan! Gaandeweg werden ze steeds zekerder van zichzelf, kreeg contact waarde en werd iedere tegenspraak een kans. 

Met een geweldig gevolg!!! Hun beste omzetjaar ooit!

Jan Louwris

'Wij hebben als team het beste omzetjaar ooit gedraaid!'

Jan Louwris, Experian Marketing Services

Hoe dan?

Ik krijg vaak te horen van enthousiaste gebruikers: 'de oplossing ligt in de éénvoud. En Blis® biedt dat!'

Voorbeeld: De klant zegt tegen de verkoper 'Ik vind het te duur'.

Een mooie Blis reactie is: 'Een goed aanbod. Dát is wat u wilt.' De klant zal zéker bevestigen. En prompt is de angel uit het bezwaar. En dan hoef je dus niet meer over gaan tot korting geven!!!

Geheim: In Blis® zit de kunst van de slimme en effectieve aannames doen.