Note: Kees van Bekkum schreef het voorwoord in mijn boek 'Ga toch Blissen, man!', waarin ik de basis van Blis® omschrijf en zoals een verkoper het bij voorkeur zou willen lezen.
De eerste keer dat ik samenwerkte met Merlin gaat al weer terug naar het jaar 2006. Wij hadden toen twee grote retailers, Dixons en Dynabyte, als nieuwe klanten binnengehaald. Na jarenlang met een andere partij te hebben samengewerkt, startten zij in 2006 met de verkoop van ons verzekeringsaanbod voor o.a. mobiele telefoons, notebooks, gaming pc’s en camera’s et cetera.
Aanvankelijk was het doel van de training enerzijds inhoudelijke productkennisoverdracht (het gedeelte dat wij zelf verzorgden) en anderzijds op het gebied van verkoop van diensten en ons verzekeringsaanbod.
Al snel bleek dat het winkelpersoneel allerhande bezwaren opwierp waarom de nieuwe verzekeringspropositie “zich niet kon meten met de oude propositie” die men jaren verkocht had. Gedurende het trainingstraject werd het Merlin duidelijk dat de bezwaren die zij hadden, vooral stoelden op persoonlijke weerstand ("want ik ben het al jaren gewend zo te doen, dus waarom nu ineens iets anders?").
Dat inzicht bracht hem er toe de Blis® methodiek te ontwikkelen en introduceren. Dit leidde tot een heuse transformatie bij het winkelpersoneel! Van tegenstanders ontpopten ze zich tot enthousiaste adviseurs van het nieuwe product.
Resultaat: verdubbeling van de verkopen!
Ook later ben ik met Merlin blijven samenwerken. Zo maakte hij onder andere de afdeling Customer Services, waarvoor ik eindverantwoordelijk was, bekend met de Blis® methodiek.
Resultaat:Medewerkers die duidelijk meer plezier kregen in wat zij deden en klanten die blijer werden!
Buiten alle mooie resultaten die werden bereikt dankzij de Blis methodiek, vind ik Merlin bovenal een integer mens die zeer respectvol omgaat met de deelnemers in zijn trainingen. Regelmatig spreek ik nog mensen die destijds bij dixons of Dynabyte zijn trainingen hebben gevolgd. Ze zijn nog altijd vol lof over het programma dat hij aanbiedt en zijn nog steeds enthousiaste aanhangers van Blis®!
Kees van Bekkum, Operationeel Directeur (vm) bij Harmony Financial Services NL